maanantai 15. kesäkuuta 2009

Olavin ja Marjatan parissa opittua - fauber-keskiö ja sen purkaminen

Forumin mukavat pojat osasivat neuvoa aikaisempien postien perusteella että ongelmaa aiheuttanut keskiö on nimeltään Fauber. Sitä ei enää valmisteta mutta vanhoissa pyörissä sitä näkyy olevan liikkeellä vielä melko paljon. Tässä lyhyt ohje Fauber-keskiön purkuun.


Lähtötilanne - tältä se näyttää. Kuvassa osoitettu piste on pieni lovi keskiön uloimmassa suojassa. Piikillä ja vasaralla tätä vastapäivään paukuttelemalla keskiö alkaa aueta. Kierteet ovat rattaan puolella normaalit ja vasemmalla puolella vasemman puoleiset. Kuvan suojus aukeaa siis myötäpäivään. Kammet ovat yhtä kappaletta ja kuvan tapauksessa myös ratas on "kiinteästi" kammissa suurilla taotuilla niiteillä.


Vanhemmissa pyörissä keskiön kierteelliset osat on usein ruostuneet kiinni. Sopivat liuottimet auttavat. Kuvan tapauksessa muutaman illan WD-40 kylpy auttoi.


Ensimmäiset "kerrokset" on nyt avattu.



Sisältä löytyy uusi kierteellä oleva suoja. Myötäpäivään paukuttelua vaan.


Kerros kerrokselta eteenpäin - seuraavana vuorossa laakerit jotka voi poistaa varovasti esim. ruuvimeisselillä nostamalla.


Kun kaikki "sisukset" on poistettu on aika poistaa keskiön ulkoreunoilla olevat suojat. Myös nämä suojat ovat kierteellä ja niistä löytyy pieni piikin mentävä reikä. Kierteet tietenkin samat kuin ennenkin.


Kun kaikki mahdollinen on poistettu vasemmalta puolelta on aika poistaa ulompi suojus myös rattaan puolelta. Kun tämä on saatu naputeltua irti voidaan kammet ujuttaa ulos jolloin rattaan puolen laakerit päästään poistamaan.

16 kommenttia:

  1. Hyvä ohje, kiitos paljon tästä!

    VastaaPoista
  2. Jees. Hiano ohje. Itelläni vanhassa kunnon terässiivessä on vielä tekemistä. Ne keskiön ulkoreunalla olevat suojat ei meinaa millään irrota. Nyt liukoomassa CRC:n kanssa.

    VastaaPoista
  3. Hienoa että tästä on ollut jollekin apua! Itse sain neuvoja yksivaihde.net:in asiantuntijoilta ja kokosin sitten homman kuvien kanssa yhteen paikkaan.

    Tätä artikkelia pitänee myöhemmin täydentää keskiön kokoamisella mikäli siihen vaiheeseen koskaan pääsen.

    VastaaPoista
  4. Itellä olis vastaava remontti edessä. Kiitos näistä vinkeistä. Ymmärsinkö oikein, että ekassa kuvassa uloin suojus lähteekin auki normaalisti vastapäivään vai oliko siinä kirjoitusvirhe?

    VastaaPoista
  5. Moi Anonyymi.

    Hyvä huomio - ekassa kuvassa on ajatus- /kirjoitusvirhe. Kuvan Fauberissa kaikki vasemman puolen kierteet avautuivat myötäpäivään.

    Onnea omaan remonttiin! Voi olla hyvä idea ruiskia WD40 tai vastaavaa laakereihin muutamana päivänä ennen kuin aloitat itse työn. Itse yritin aluksi liialla voimalla ja silloinhan hommasta ei tule oikein mitään.

    VastaaPoista
  6. Kiitos pikaisesta kommentista, muuten olisin ruvennut varmaan hakkaamaan väärään suuntaan...

    Öljykylpy aloitettu, olkoon nyt pari päivää ennen kuin edes kokeilen avata.

    VastaaPoista
  7. Hyvä ohje kiitoksia! Linkitän myös omaan Poni projektiini tämän aivan varmasti!

    VastaaPoista
  8. moi
    Kiitos ohjeistä, uskalsin 50-luvun Öglandista irroittaa keskiön.
    Vielä se kulkee..

    VastaaPoista
  9. Mahtavaa! Etsin jo monta tuntia jonkinlaista purkuohjetta ko. mummis-keskiölle, enkä edes haaveillut näin hyvästä ohjeesta! Paljon arvostusta (:

    VastaaPoista
  10. Huomatkaapa, että ns vanhemmissa pyörissä keskiömuhvissa olevat laakerikupit on todellakin
    kierteellä kiinni, kuten polkimet, vasen ja oikeakätiset kierteet. Jos laakerikupissa ei ole ulkokehällä reikää, todennäköisesti ei olekkaan kierteellä kiinni, vaan prässätty kiinni. Miten sitten
    vaihdat, jos tarvitsee vaihtaa kulunut laakerikuppi / pesä ???

    VastaaPoista
  11. Myös prässätyt laakerikupit saa irti sopivalla tuurnalla ja vasaralla naputtelemalla ja kiinnitys vastaavasti onnistuu joko ihan naputtelemalla tai varsinkin vetopuolella helpommin esim. kahdella jämäkällä liimapuristimella tai vastaavalla puristamalla.

    VastaaPoista
  12. Voiko kierteeelliset laakerikupit korvata kierteettömillä ja löytyykö jostain osia?

    VastaaPoista
  13. Huippuohje ja huiput kuvat!!
    Yksi kuula oli keskiön laakerista irronut.
    Kuulan kun laittoi takaisin tongilla puristamalla niin loppui rahina ja pyörä kulki taasen kepeästi.
    Ei tullut mieleenkään, että näin vaivattomasti laakerin sai esiin.

    Nyt on vanha mummomallinen nopsa työn alla. Etuhaarukka oli sarvien alla piloille vääntynyt vaan ihan mielenkiinnon vuoksi ajattelin purkaa keskiön.
    Ensimmäinen kierteillä oleva metallirenkula lähti piikillä vaan toisen vaiheen kanssa meni sormi suuhun. Pitääpä liottaa vielä wd-40:llä kun tokmannilta litkua sai tosihalvalla.

    VastaaPoista
  14. Joo kiitos onnistu iteltäkin rattaitten kiristys kun luin ohjeet
    Hyvin pelittää nyt tunturi poni!!

    VastaaPoista